tji fick jag




På kvällarna läser jag en bok om jämställdhet
som jag fick när jag fyllde arton, nu var det nog två år
sen jag läste den sist så jag kände att det var på tiden igen.
När jag läser den märker jag hur många av dom exemplen som känns
som gamla exempel, att jag skulle vilja ha en ny bok.
Många av dom som skrivit den boken är inte överdrivet mycket äldre än mig
själv och när dom beskriver sina barndomar och skolgången och hur den
var så beskriver dom i mångt och mycket min skolgång och hur allt funkade.

Iallafall igårkväll när jag kände att jag ville ha en ny bok med ny
fakta i, så kände jag mycket så - för att jag tyckte att det mycket väl
skulle kunna ha hänt en hel del sen dess.
Vad stöter jag då på idag, jo en mamma. en mamma till en bebis.
Hon var inte så många år äldre än migsjälv, hon skulle alltså kunnat vara
med och skrivit dendär faktaboken om jämställdhet, men det märkte jag ganska
snabbt att hon inte var. För hon var upprörd.

Hennes flicka på 3 månader hade
nämligen fått en grön snuttefilt. inte rosa, grön!
Det gick ju bara inte. katastrof, världskrig och svält kom med den filten.

Tänk att jag som är yngre än henne, som inte varit med om 
den (antagligen) fantastiska upplevelsen att få ett eget barn, att jag får
förklara för henne att det GÅR att ha en grön filt när man är
en flicka. När när jag förklarat tydligt vart jag stod nånstans och att
hon absolut kunde skaffa en rosa filt om hon ville, men att grön gick
precis lika bra, eftersom att det är en färg, då frågade hon:
"Men går det verkligen?"
Jisses !

Imorgon är det fredag, jobb som vanligt till fyra.
Därefter hem, byta om till guld och tillbaka för firmafest , karaoke och utgång.
Lördag städa onlinet (??) och vara allmänt skitpepp på att gå ut igen...
Söndag bums i säng efter gossip girl, för att sen måndag morgon klockan
5 (!)  mötas på tåget med jobbet och fara till stockholm.

vi hörs när vi hörs om vi hörs

Kommentarer
Postat av: Johay

FITTSTIM! Eller?

2008-11-07 @ 14:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0