Tacka vet jag lagen!


Ska man egentligen tacka för saker som är självklara,
eller som det liksom är lag på?

Om man tackar för något, är det som att man vill säga att
'Ååh, vad bra, tack snälle för den fina gesten, så fint'
Men om det är lag på att göra vissa saker, borde man tacka
för att folk följer lagen? Lagen är liksom .. lag?

Jag tänker på den enerverande reklamen där
Radiotjänsten ploppar upp på stan och sjunger en
Tack-för-att-du-betalar-din-tv-avgift-sång till folk som typ
sitter på bio och till kassörskor.


Enligt lag ska alla som har en tv-mottagare betala radio- och tv-avgift.
Varför tackar man för det, om man ändå liksom måste det göra det?

Det liksom vrider på allt, allt blir verkligen fel om man tackar för det!

'Tack för att du betalade den fina brallan du just köpte'
Nej, varför ska man tacka, man ska ju göra så?


Likadant blir vi överraskade och glada och vill tacka
(eller ska man vinka? le? eller kanske buga lite samtidigt som man går?)
när vi passerar ett obevakat övergångsställe (inga rö-grön-ljus) och en bil
bromsar in för att släppa över oss..
Men likadant här är det enligt lag väjningsplikt vid obevakade övergångsställen
gentemot gångtrafikanter. Men ändå, trots lag, anses det som världens
gest - att väja för gångare.

Mycket lustigt.

Ska man tacka för det som är självklart undrar jag!?

I Demand an Explanation - Funny Pictures

Tack för att jag betalar min tv-avgift?
Men vafan är jag den enda eller? Jag är väl inget pretto heller,
ge mig tillbaka mina pengar om det nu ändå inte är någon annan
som gör det!.. hade jag reagerat om de kom och sjöng för mig!

Jo, Tjena.

1. Radiotjänsten har ringt mig ikväll och vill nog checka läget litegrann.
(de vill nog inte sjunga för mig, inte riktigt än)
2. När läkaren debiterar mig 120:- för ett besök i väntsalen,
så tackar jag för att jag åtminstone fick sitta ner och vänta i onödan.


-Tack Janna för att du vek din egna tvätt ikväll.
-Amen åh så fint, Tack själv Janna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0